merkwaardige pootafdrukken

wachter

Is dit een pootafdruk van de wolf te Stekene?  Leden van het wolfonderzoeksteam kwamen ter plaatse en onderzochten de sporen. Ze worden ook vergeleken met de sporen die op andere locaties in het Waasland ontdekt werden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

~ door dewaaslandwolf op 1 oktober, 2007.

10 Reacties to “merkwaardige pootafdrukken”

  1. Ik hoop dat dit niet waar is. de vorige keer heb ik vrij veel schade gehad aan ons kippen
    dat ze diene wolf maar snel vinden; ze mogen mij komen halen om hem te pakken te krijgen

  2. Beste mensen van deze site,

    Toevallig kwam ik op jullie site terecht doordat ik heel erg geïnteresseerd ben in het fenomeen van de waaslandwolf. Reeds jarenlang kon ik niet geloven dat dit dier echt verdwenen was en ondanks dat deze vrijbuiter in het verleden reeds verschillende slachtoffers maakte voel ik toch enige sympathie voor dit dier.
    Vandaag is het wereld dierendag en daarom zou ik er toch met aandrang willen op wijzen, als er jacht wordt gemaakt op deze wolf, dat ze hem of haar niet doden maar eventueel verdoven en overbrengen naar een natuurgebied in de Pyreneeën, alwaar deze dieren thuishoren.
    Ik blijf jullie berichten volgen en hoop dit dier te kunnen observeren waar hij wordt waargenomen.

    Een wolvenvriend,
    T. Van Leupegem

  3. Hallo,
    Bravo wolvenvriend, ik sluit me volledig bij jou aan. Mocht er een kans zijn dat ze hem of haar vinden, laat ze het dier dan met respect behandelen en hem terugbrengen waar hij/zij thuishoort. Met spanning volgen wij nu ook jullie website.

  4. Ik geloof dat ik hem gezien heb. Al sinds enkele weken komt er een viervoeter op zoek naar de kippen. Helaas heeft hij er ook al enkele gesneuveld. Ze zeiden hier in de omgeving dat het waarschijnlijk een vos zou zijn. Akkoord die heb ik ook al gezien.
    Maar de laatste keer dat hij op bezoek kwam leek hij vrij groot voor een vos en ik zei direct dat het meer op een wolf leek. Groot en hondachtig. Nu heb ik ganzen bij en hoop echt dat hij niet terugkomt!

  5. fantastisch: een weer-wolf in het waasland !!!!
    jammer dat er geen foto’s zijn van de achterpoten want bij weerwolven zijn dat juist de wolvenpoten: de voorpoten, zijn zoals elk normaal mens wel kan zien op de getoonde foto, de handpalm van een mens met de 4 vingentoppen er net voor.

  6. Vandaag gelezen in de krant dat de wolf terug is! Wel we hebben het hier al enkele dagen over de wolf. ’s Ochtends vinden we hier langs ons huis vreemde pootafdrukken en maandagavond, toen het al goed donker was, werden we hier opgeschrikt door een raar gehuil en nee, het waren niet de honden van onze buren die het lastig hadden!

  7. Een waaslandwolf heeft recht op vrij te zijn.Hoewel hij stoute dingen doet.

  8. Is de waaslandwolf dan een weerwolf??
    Zo ja… daar geloof ik niet in!
    Zo nee… dat beteekent dus dat het een wolf/vos zou moeten zijn.
    Ik hou enorm van wolven en ik vind het jammer dat een enkele eeuwen geleden de wolf uit ons land is verdreven wegens onbegrip. Toevallig ben ik op dit moment ook nog eens een werkstuk aan het maken over het observeren van dieren. En wolven zijn niet gemeen! Ze hebben nog nooit een mens aangevallen zonder enkele reden…tenzij het dier hondsdol was… dus laat het diertje maar lekker rond wandellen…of zet hem in een dierentuin. En met die kippen?? dat zal een vos zijn geweest… en anders deed de wolf dat alleen om te overleven.
    Veel liefs een echte wolven Lover.

  9. De natuurbeheerders in ons land zijn al jaren bezig om te kijken hoe we de wolf weer terug kunnen krijgen in ons natuur bestand.
    Dat er juist nu spontaan wolven uit eigen beweging in ons land komen geeft juist aan dat het wel erg goed moet gaan met onze natuurgebieden en hun flora en fauna.
    De wolf is zeer kieskeurig en erg schuw van nature, dat deze toch een jachtgebied vindt in ons land is een zeer goed teken.
    Dat een wolf eens een bezoek brengt bij de boer voor een kip is een toevalligheid. De wolf heeft immers wel wat meer nodig dan een kippetje om te kunnen overleven….
    Ik hoop dat de tegenstanders van de wolf goed gaan beseffen dat deze thuis hoort in onze natuur, immers de mensen hebben hem zelf uitgeroeid .
    En als puntje bij paaltje komt: de wolf was hier eerder dan de ree…

  10. Dit lijkt mij geen wolvenpoot, gezien de tenen assymetrisch van elkaar staan, en er duidelijk 1 nagel meer naar voor steekt. Het is mogelijk dat dit de pootafdruk van een wilde hond is (of desnoods een lynx -wat gezien de streek erg te betwijfelen valt).(de gedomesticeerde hond heeft dan weer ook een symmetrische pootafdruk)
    Ook belangrijk kan de afstand tussen verschillende afdrukken zijn. Het zou hier bovendien toch om een vrij klein wolfje gaan.
    Boeiend en verhelderend naslagwerk is “Guide des traces d’animaux” van P.Bang, P. Dalström.
    Bovendien mogen we ook niet denken dat ‘de wolf’ in de Pyreneeën zo warm onthaald zal worden. Ten eerste is het goed mogelijk dat één enkele wolf helemaal niet aanvaardt zal worden in groepverband tussen andere wolven, ten tweede worden plaatselijke herders en boeren erg geplaagd door haast dagelijkse aanvallen op kuddes schapen. Hun reactie is zeer fel.
    Daarnaast bestaan er ‘reservaten’ voor wolven, maar dat is van de triestigste soort die je maar kan bedenken, met enkel dieren die afgestemd zijn op de mens die hen voedsel brengt. Ze stellen tussendoor continu neurotisch gedrag.
    Hier en daar een wild dier kan geen zo’n kwaad. Zones creëren met overlast aan wilde dieren is nefast voor zowel mens als dier.
    Laten we verstandig omspringen met dit natuurschoon. Deze dieren doden niet omdat ze ‘dat graag doen’ of ‘uit wraak’, maar omdat het nodig is om te overleven. -precies zoals de mens ook op tal van manieren probeert in leven te blijven.

Geef een reactie

 
